Waarom heb je een website nodig?

Een website is je visitekaartje en je beste brochure

Hoe vindt een cliƫnt een therapeut of coach? Gewoonlijk zijn er twee manieren waarop dit gebeurt:

  • Een vriend of kennis heeft iemand aangeraden.
  • Zoekt op internet.

Wanneer je op internet zoekt, is het evident dat je alleen gevonden wordt als je een goede website hebt. Met ‘goed’ bedoelen we een site die overzichtelijk is, gemakkelijk te vinden, duidelijk aangeeft wat de bezoekers eraan hebben, en die echt fungeert als jouw visitekaartje.

Wist je dat bijna iedereen die wordt doorverwezen naar een therapeut eerst zelf informatie over die therapeut opzoekt? Hoe goed de relatie ook is met de persoon die het advies gaf en hoezeer ze die persoon ook vertrouwen, de meeste mensen willen eerst op eigen kracht en op afstand ‘kennis maken’ met de therapeut. Ook dan fungeert de website als het belangrijkste visitekaartje en is het de beste brochure die je kunt hebben.

Waarom heb je een website nodig?

Ik ben hier omdat veel mensen me dat hebben aangeraden. Daarna heb ik jullie website bekeken en …

Ik heb deze uitspraak in onze lessen en sessies wel honderden keren gehoord, en dat is volkomen terecht. Hoeveel vertrouwen je ook in iemand hebt en hoezeer je ook blij bent met een sterke referentie, het blijft belangrijk om ook zelf onderzoek te doen.

Wat je ook onderneemt, een website is essentieel.

Ongeacht hoe je voor jezelf adverteert, of het nu gaat om folders, het uitdelen van visitekaartjes, mond-tot-mondreclame, televisie, advertenties of doorverwijzingen, uiteindelijk willen mensen je eerst ‘zien’ op het internet.

Het bezoeken van een website is de directste manier om contact te leggen, die het dichtst in de buurt komt van persoonlijk contact. Dit betekent niet alleen dat je een website nodig hebt, maar ook dat deze er professioneel, verzorgd en aantrekkelijk uitziet en echt je identiteit weerspiegelt. Natuurlijk is het mogelijk om delen van andere websites of teksten te kopiƫren, maar dat is niet echt gepast. Bezoekers verwachten van een therapeut of coach dat ze authentiek zijn, met unieke kwaliteiten en eigenschappen die hen onderscheiden. Door jezelf te overschaduwen met andermans woorden, doe je jezelf te kort. Een goed ontworpen website creƫert een positieve eerste indruk voor de bezoeker, die mogelijk je toekomstige cliƫnt of cursist zal zijn.

Wat is een goede website

Een goede website beschikt over verschillende kenmerken. Sommige hiervan zijn subjectief, maar de meeste zijn objectief van aard.

Objectieve kenmerken van een goede website

De volgende eigenschappen zijn onafhankelijk van smaak en voorkeur!

Gebruiksvriendelijk

Een website dient overzichtelijk en rustig te zijn qua vormgeving. Te veel effecten geven vaak afleiding en kunnen de bezoeker zelfs irriteren.

Snelheid is heel belangrijk

Snelheid verwijst naar zowel de laadtijd van de website als de vlotheid bij het navigeren door menu’s en andere elementen. Het komt nog steeds voor dat we websites tegenkomen die er tussen de 5 en zelfs 20 seconden over doen om volledig te laden. Dit heeft tot gevolg dat (a) de bezoeker meestal de site al verlaat voordat hij ook maar een zin heeft gelezen, en (b) dat elke zoekmachine de website een lage ranking toekent, waardoor deze buiten de eerste 10 zoekresultaten valt.

De 3 w’s

Wie – wat – waar. Een bezoeker dient binnen 3 seconden door te hebben op welke site ze zijn, op welke pagina, en op zijn minst het juiste menu gevonden te hebben om een product of dienst te bekijken. Dat betekent een menustructuur waarbij de link naar je diensten, zoals ā€˜wat ik doe’, massages, of cursussen, meteen in het hoofdmenu moet staan, niet verstopt ergens. Wat ook helpt, is te zorgen dat er altijd een overeenkomst is tussen de paginatitel en de omschrijving in het menu. Zoals deze pagina; die heet ā€˜Waarom een therapeut of coach een website nodig heeft’ en in het menu zou deze bijvoorbeeld omschreven kunnen worden als ā€˜Website altijd nodig’ of ā€˜Waarom is een website nodig’.

Wees duidelijk

Je contactgegevens moeten prominent aanwezig te zijn. Het moeten zoeken ernaar, geeft, bewust of onbewust, een associatie met onbetrouwbaarheid en daardoor een gevoel van onzekerheid bij de bezoeker.

Tarieven

We begrijpen dat het voor bepaalde diensten of sectoren ingewikkeld kan zijn om met vaste prijzen te werken. Misschien heb je ook moeite om je identiteit en waarde duidelijk te definiƫren. Onduidelijkheid in tarieven kan leiden tot een vermindering van het aantal inschrijvingen of aankopen van 10% tot bijna 100%.

SEO ofwel vindbaarheid op zoekmachines

Zoekmachines hebben specifieke methoden om websites te analyseren. Een ervaren webbouwer zorgt ervoor dat deze richtlijnen correct worden toegepast op de website. Dit proces wordt ook wel SEO-optimalisatie genoemd, en het is cruciaal voor de zichtbaarheid van de website in zoekresultaten.

Ik maak al 27 jaar websites

Toegegeven, de eerste website die ik maakte, werd op een heel andere manier gemaakt, maar was niet minder succesvol! Mijn specialisatie is het maken van websites voor kleine bedrijven. Met klein bedoel ik een eenmanszaak tot een paar honderd werknemers. Op dezeĀ paginaĀ zie je enkele voorbeelden. Voor een indicatie van de kosten zieĀ deze pagina. Wil je meer weten? Stuur mij eenĀ e-mail.