Bestaande website opnieuw maken
Het komt regelmatig voor: een bestaande website opnieuw ontwerpen. Dat kan op meerdere manieren.
Oude website
De oude website moet over het algemeen blijven werken tijdens het bouwen van de nieuwe website. Als er een time-out is, hoort deze heel kort te zijn en heeft dat in het algemeen niets te maken met de website, maar met het koppelen van de domeinnaam aan de nieuwe website.
Meerdere manieren om te herbouwen
Er zijn verschillende manieren om een bestaande website opnieuw te creƫren. In de volgende sectie bespreek ik de diverse methoden. Het is echter belangrijk om te beseffen dat de opbouw en techniek van de oude website sommige van deze methoden kunnen uitsluiten. Meer informatie hierover volgt.
De builder keuze heeft veel invloed
Bij het āontwerpenā of ābouwenā van een website is er een ruime keuze uit webbuilders. De een is meer basic dan de ander, anderen geven mooie effecten, maar werken niet samen met het echte WordPress. Als de oude site wel WordPress was en werkte met Gutenberg, is de herbouw overzichtelijker. Als de oude website wel WordPress was, maar er met een pagebuilder gewerkt is zoals Divi, Elementor, Bricks, Breakdance of Oxygen, is de keuze een stuk kleiner.
De keuze is dan:
- Een nieuwe website maken en de oude site ineens vervangen.
- De paginaās ƩƩn voor ƩƩn ‘ombouwen’ naar Gutenberg, en als die allemaal opnieuw gemaakt zijn is de site ongeveer een uur offline om de header en footer te vervangen en alles in te stellen (in overleg kan dat buiten kantooruren gebeuren).
1) WordPress naar WordPress met hetzelfde thema
Als de oude en de nieuwe website allebei WordPress sites zijn, en hetzelfde thema hebben, kan er gekozen worden voor een stille herbouw. Dat betekent dat de webbouwer op de achtergrond nieuwe ontwerpen maakt, nieuwe templates creĆ«ert, en vervolgens de paginaās ƩƩn voor ƩƩn omzet.Ā Voordelen:
- Paginanamen (URL-adressen) blijven gelijk.
- Opbouw van de H1, H2, H3 en H4 headings blijft in principe gelijk, op misschien wat correcties na.
- Alle bestanden (afbeeldingen, pdf-bestanden) staan al in de mediabibliotheek of in andere WP mappen.
- Alle teksten blijven in de paginaās staan (bij volledige herbouw wordt de nieuwe site āleegā opgeleverd).
- Bestaande URL links kunnen behouden blijven.
- Geen lijst van redirects (301) nodig
- Qua SEO verlies je in principe niets; de opbouw blijft gelijk.
2) WordPress naar WordPress met ander thema
Als de oude en de nieuwe website allebei WordPress sites zijn, maar de site wisselt wel van thema, zijn er meerdere opties.
A) Stille herbouw
Als zowel het oude als nieuwe thema beide āclassicā themaās zijn, kan er gekozen worden voor een stille herbouw. Dat betekent dat de webbouwer op de achtergrond nieuwe ontwerpen maakt, als het een FSE-thema is nieuwe templates creĆ«ert, en vervolgens de paginaās ƩƩn voor ƩƩn omzet.
Voordelen:
- Paginanamen (URL-adressen) blijven gelijk.
- Opbouw van de H1, H2, H3 en H4 headings blijft in principe gelijk, op misschien wat correcties na.
- Alle bestanden (afbeeldingen, pdf-bestanden) staan al in de mediabibliotheek of in andere WP mappen.
- Alle teksten blijven in de paginaās staan (bij volledige herbouw wordt de nieuwe site āleegā opgeleverd).
- Bestaande URL links kunnen behouden blijven.
- Geen lijst van redirects (301) nodig
- Qua SEO verlies je niets; de opbouw blijft gelijk.
Nadelen:
- Al zijn beide themaās hetzelfde (classic of FSE) type, de header en footer moeten bijna altijd opnieuw gemaakt worden door de webbouwer. Dat kan betekenen dat een site enkele minuten tot een uur offline is.
B) Elders herbouwen en ineens vervangen
Deze manier is een kopie maken van de oude site, op een locatie die voor de bezoekers niet zichtbaar is, en die herbouwen.
Voordelen:
- Paginanamen (URL-adressen) blijven gelijk.
- Opbouw van de H1, H2, H3 en H4 headings blijft in principe gelijk, op misschien wat correcties na.
- Alle bestanden (afbeeldingen, pdf-bestanden) staan al in de gekopieerde mediabibliotheek en andere WP mappen.
- Teksten blijven in de paginaās staan (bij volledige herbouw wordt de nieuwe site āleegā opgeleverd).
- Bestaande URL links kunnen behouden blijven.
- Geen lijst van redirects (301) nodig
- Qua SEO verlies je niets; de opbouw blijft gelijk.
Als de nieuwe site geheel naar wens is, wordt de nieuwe site gekopieerd naar de locatie van de oude, of wordt het domein omgezet naar de nieuwe website.
3) WordPress naar WordPress met FSE-thema
FSE-themaās worden steeds populairder. Reden daarvoor is het feit dat alles geheel naar wens kan worden aangepast, en dat het een onvoorstelbaar snelle website oplevert. Een FSE-thema wil zeggen āFull Site Editingā thema.
Het overzetten van een site gebaseerd op een classic thema, naar een FSE-thema is iets lastiger. Ook deze kan op dezelfde twee manieren worden omgezet als (2).
Als de webbouwer alles goed heeft voorbereid op een andere locatie is het niet moeilijk. Meteen na het omzetten van het thema creƫert deze een nieuwe header en footer, om vervolgens in hoog tempo de menustructuur te maken in het nieuwe thema. Dan zal de website hooguit 30 tot 60 minuten onbereikbaar zijn. Daarna kan de site gewoon op dezelfde manier worden omgebouwd als manier 2, met dezelfde voordelen.
4) Non-WordPress naar WordPress
WordPress leidt wereldwijd met een marktaandeel van tussen de 50-60%. Dat wil zeggen dat 40% van de websites dus zonder WordPress zijn gemaakt. Die kunnen uiteraard ook opnieuw gemaakt worden, maar dan met WordPress.
Dan wordt er op een locatie die voor de bezoekers niet zichtbaar is, een compleet nieuwe website gemaakt. Met FTP worden de bestaande bestanden (afbeeldingen, pdf-bestanden e.d.) gekopieerd en naar de nieuwe locatie geüpload.
Vervolgens bouwt de webbouwer een compleet nieuwe website.
Voordelen:
- Verse start (vanaf een lege WordPress database).
- De oude site blijft hetzelfde tot het moment van de switch.
Nadelen:
- Opbouw van de H1, H2, H3 en H4 headings moet opnieuw gebeuren.
- Nieuwe pagina namen (de HTML-extensie valt ook geheel weg)
- Alle URL links moeten opnieuw gecreƫerd worden.
- Bijna altijd een lijst van redirects (301) nodig.
- De nieuwe site wordt āleegā opgeleverd, dus er staan geen teksten e.d. op de paginaās.
- Qua SEO is er soms een kleine tijdelijke dip. Daar staat tegenover dat WordPress over het algemeen wat beter scoort dan andere technieken, dus dat compenseert op den duur weer.
Voorbereiding
De webbouwer heeft een aantal gegevens nodig om een site te herbouwen, ongeacht de manier die gekozen wordt.
Admin account
Elke website heeft een of meerdere admin accounts. Dat wil zeggen: het account waarmee je alles kunt doen; aanpassen, verwijderen, etc. De webbouwer heeft een volledig admin account nodig van de oude website.
FTP-account
Elke website hosting biedt FTP aan. FTP is een manier om bestanden van een website te bekijken, kopiƫren, verwijderen, etc. De webbouwer heeft een werkend FTP-account nodig van de oude website.
DNS van het domein
De webbouwer heeft de beheergegevens (login en wachtwoord) nodig van het domein. Tijdens de bouw zijn er meerdere momenten dat de DNS-gegevens moeten worden aangepast.
Email hosting details
Het domein DNS bevat ook de records voor de e-mail. In ieder geval zijn nodig: de SPF, DKIM en DMARC gegevens. Vaak kunnen we die ook overnemen vanuit het bestaande DNS.
Bevestiging e-mails / SMS
Steeds meer (hosting) bedrijven maken gebruik van extra beveiliging in de vorm van codes die per e-mail of sms worden toegestuurd, zonder welke inloggen niet meer mogelijk is. Zorg dat de webbouwer ook die codes toegestuurd krijgt. Voor de gewone admin toegang is dit zelden van toepassing, maar bijna altijd bij de hosting van zowel site als domein. Dit betekent in de praktijk dat het meestal nodig is om voor de webbouwer aparte accounts aan te maken, met het e-mailadres en mobiele nr. van de webbouwer.
Privacy overwegingen
Als de oude en/of nieuwe website privacygevoelige informatie (persoonsgegevens) bevat, zoals medische dossiers, financiĆ«le data van mensen, of vergelijkbaar, zijn deze gegevens bij voorkeur beveiligd en/of versleuteld, ook voor de admin van de website. Als dit niet mogelijk is, zorg dan voor een āverwerkingsovereenkomstā tussen klant en webbouwer.
